De kleine lettertjes van de Cloud.


Wie besluit om zijn gegevens in de cloud te plaatsen, doet er verstanding aan de gebruiksvoorwaarden goed te lezen. Juist bij cloudcontracten zijn de kleine lettertjes cruciaal.

Het lezen van de kleine lettertjes bij clouddiensten is belangrijk, want juist omdat er zoveel cloudaanbieders zijn in binnen- en buitenland, komt het aan op de voorwaarden en aansprakelijkheden.
Wie bijv. betaald voor een hosted Exchange-dienst wil bijvoorbeeld weten hoe zijn data wordt beveiligd, of de data gemakkelijk te verhuizen is en wat er gebeurd als de cloudaanbieder failliet gaat. Het zijn maar een paar voorbeelden van voorwaarden waar je op kunt letten bij het zakelijk gebruik van de cloud.

Locatie.
Het is in ieder geval aan te raden om uit te zoeken waar je cloudprovider is gevestigd. Een buitenlandse cloudaanbieder kan namelijk voor meer ongemak zorgen. Door gebruik te maken van een Amerikaanse cloudleverancier, kan een Nederlandse onderneming ongemerkt de strenge Amerikaanse exportregels overtreden en hoge boetes riskeren. Amerikaanse exportregeld zijn over het algemeen strenger dan de Europese. Ook moet je zorgvuldig kijken aan wie je je data toevertrouwt. Hoe zorgvuldig gaat deze partij met je data om? Waar slaan ze de data op en worden daar garanties voor gegeven? Welke waarborgen zijn in het contract opgenomen?

SLA.
Afspraken over de beschikbaarheid van een clouddienst worden doorgaans vastgelegd in een Service Level Agreement (SLA). Dit is een juridisch document waarin procedures en juridische voorwaarden omtrent de dienstverlening van een hosting of cloudprovider staan beschreven. In de SLA staat omschreven welk niveau van dienstverlening de klant mag verwachten. Daarbij geldt dat hoe specifieker de diensten en hoe meer service, hoe hoger de kosten voor de SLA zijn.
Wat in een SLA ook vermeld staat zijn eventuele extra kosten of tarieven zoals de aanschaf van nieuwe hardware of instalaties van nieuwe software in opdracht van een klant.

Vendor lock-in.
Maar er is meer dan de SLA waar je rekening mee dient te houden bij het gebruik van de cloud. Kun je data of de applicaties weer meenemen als je naar een andere aanbieder wilt overstappen?
In de algemene voorwaarden staat waarschijnlijk in hoeverre de cloudprovider dit toelaat en of hier kosten aan zijn verbonden.
Vaak zit een vendor lock-in echter niet zozeer in het contract, maar meer in het feit dat het practisch onmogelijk is om - eenmaal in de cloud geplaatst - data tegen reële kosten weg te migreren. Ook moet er rekening mee gehouden worden dat een clouddienst ermee kan stoppen of zelfs failliet kan raken.

Het klinkt wellicht vreemd bij het aangaan van een zakelijke relatie, maar maak daarom van tevoren afspraken over de exit-strategie.

terug >>